Nabór na warsztaty Przygoda w bibliotece!

 

Przygoda w bibliotece

Przygoda w bibliotece

Zapraszamy biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży z terenu m.st. Warszawy do zgłaszania chęci uczestnictwa w warsztatach Przygoda w bibliotece!

Przygoda w bibliotece to warsztaty poświęcone polskiej kulturze ludowej i kulturom świata z uwzględnieniem kultur dzieci cudzoziemskich i uchodźczych mieszkających w Polsce oraz mniejszości narodowych i etnicznych mieszkających w Polsce. Warsztaty przygotowujemy z myślą o uczennicach i uczniach szkół podstawowych: zajęcia dla klas 0-III trwają ok. 60 minut, zajęcia dla klas IV-VI trwają ok. 90 minut. Każdy warsztat rozpoczyna się od krótkiego wstępu przybliżającego dany temat, po którym następuje część plastyczna lub muzyczna. Wszystkie warsztaty dla klas IV-VI wzbogacone są o część, w trakcie której wspólnie zastanawiamy się nad tym, czym jest kultura.

Szczegółowa tematyka każdego warsztatu uzgadniana jest indywidualnie. Zajęcia prowadzone są przez zespół edukacyjny Stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna – etnologów posiadających doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą. Spotkanie odbywa się w bibliotece, którą prosimy o zaproszenie uczniów wybranej przez siebie szkoły na zajęcia.

Realizując warsztaty, chcemy przybliżać dzieciom i młodzieży polską kulturę ludową oraz wybrane kultury świata, wyjaśniać, z czego biorą się różnice kulturowe, a także budować postawy otwartości i szacunku w stosunku do osób pochodzących z innych kultur. Pośrednio chcemy także oswajać dzieci z instytucją biblioteki i zachęcać do korzystania z jej oferty, rozbudzać aktywność twórczą dzieci oraz promować innowacyjne metody pracy pedagogicznej.

Szczegółową informację o zgłoszeniach, a także listę dostępnych tematów zajęć znajdą Państwo poniżej.
Zapraszamy do nadsyłania zgłoszeń!

Zespół Stowarzyszenia “Pracownia Etnograficzna”

Zgłoszenia na warsztaty

Zgłoszenia przyjmujemy e-mailowo pod adresem: j.koscianska@etnograficzna.pl do dnia 25 kwietnia 2017 roku.

W zgłoszeniu prosimy podać nazwę i adres biblioteki, dane kontaktowe i krótkie uzasadnienie, dlaczego chcą Państwo wziąć udział w projekcie. Prosimy także o wybór i podanie do 3 tematów zajęć, którymi są Państwo zainteresowani (listę zajęć wraz z opisami znajdą Państwo poniżej).

Na podstawie przesłanych zgłoszeń Stowarzyszenie wybierze biblioteki, które wezmą udział w projekcie. W zależności od zainteresowania projektem, przewidujemy realizację 1-2 warsztatów w danej bibliotece. Łącznie planujemy przeprowadzenie 10 zajęć. Z uwagi na warsztatowy charakter zajęć, na poszczególne spotkania zapraszamy tylko jedną klasę – prosimy o niełączenie grup.

W przypadku pytań prosimy pisać pod podany wyżej adres e-mail.

Lista zajęć

Dawne zabawy i zabawki ludowe (zajęcia dla klas I-III)
Zapraszamy w podróż po świecie dawnych zabaw ludowych – do królestwa barwnych przyśpiewek, korowodów i rymowanek. Dzieci będą miały okazję dowiedzieć się, w jaki sposób ich rówieśnicy spędzali niegdyś czas wolny na wsi, biorąc czynny udział w programie przygotowanym przez edukatorkę. Zobaczą również, w jaki sposób wykonywano zabawki, mając często pod ręką materiały dostarczane przez naturę. Zwieńczeniem warsztatu będzie wykonanie własnego konika.

Kaszubskie nuty
Zapraszamy na spotkanie z egzotyczną, choć bliską kulturą kaszubską. Spróbujemy przetłumaczyć język kaszubski w przyśpiewkach, piosenkach i legendach. Odkryjemy bursztynowy skarb Kaszub i zatańczymy w rytmie falującego morza. Posłuchamy, jak brzmią „diabelskie skrzypce”, czyli tradycyjny instrument muzyczny. Zobaczymy, jak wygląda słynne kaszubskie wzornictwo i wykonamy zakładki do książek z kaszubskimi motywami.

Dla Hucuła nie ma życia jak na połoninie!
Na spotkaniu poznamy barwną kulturę górali z Huculszczyzny, która zachowała swoją odrębność mimo wielokrotnych zmian granic państwowych. Dowiemy się, czym zajmują się huculscy pasterze, jak wyglądają haftowane „soroczki” (koszule) i malowana ceramika. Spróbujemy zatańczyć kołomyjkę i posłuchamy, jak brzmią trembity i cymbały. Każdy wyjdzie ze spotkania z wykonaną własnoręcznie lalką-marionetką ubraną w strój z motywami huculskimi.

Ikona – okno do świętości
Czy można namalować Boga? Dlaczego ikona, czyli święty obraz wschodniego chrześcijaństwa, zwana jest „oknem do świętości”? Czym święty obraz na desce różni się od innych przedstawień sakralnych? Dlaczego ludzie modlili się do obrazów? W czasie zajęć przeniesiemy się w świat bizantyjskich cerkwi, ozdobionych złotem, wypełnionych zapachem kadzidła i dźwiękami muzyki cerkiewnej. Zobaczymy prawdziwe ikony i dowiemy się, jakie postaci i sceny na nich przedstawiano. Poznamy w praktyce elementy warsztatu pisarza ikon.

Ukraińcy – nasi sąsiedzi
Zapraszamy nas spotkanie z kulturą Ukrainy – przybliżymy ukraiński alfabet oraz elementy religii grekokatolickiej i prawosławnej. Zobaczymy, jak wyglądają ukraińskie stroje ludowe, jakie motywy i hafty są wykorzystywane w zdobnictwie. Poznamy także różne potrawy z ukraińskiej kuchni i inne elementy kultury, literatury, krajobrazu i przyrody Ukrainy.

Muzyczna podróż przez Ukrainę
Warsztat dla dzieci z prezentacją kultury i muzyki ukraińskiej, którego podstawą są ćwiczenia rytmiczne i głosowe oraz nauka wybranego utworu.

Kultura romska
Zapraszamy na warsztaty, podczas których będziemy mieli okazję poznać elementy barwnej kultury romskiej. Wyruszymy w edukacyjną wędrówkę dawnym cygańskim taborem, przyglądając się szczególnie wyróżnikom tej kultury.
Wokół gruzińskich legend
Zapraszamy na warsztaty przybliżające kulturę Gruzji. Uczestnicy/czki będą mieli okazję przyjrzeć się, jak wygląda życie ich rówieśników w tym kraju, dowiedzą się, dlaczego dzieci traktowane są w Gruzji szczególnie, poznają gruzińskie legendy oraz kołysanki. Zajęcia poprowadzi edukatorka, która wielokrotnie przemierzyła ten piękny kraj.

Afryka – jeden kontynent, wiele kultur
Afryka wydaje się tak odległym i nieznanym lądem, że często patrzymy na nią przez pryzmat całego kontynentu, a zapominamy o bogactwie i różnorodności kulturowej, jakie możemy znaleźć w poszczególnych regionach. Na zajęciach poznamy specyfikę kilku krajów, z których obecnie przyjeżdżają do Polski migranci: Nigerii, Senegalu i Somalii. Uczestnicy/czki warsztatów posłuchają afrykańskich legend, pobawią się w zabawy, w które bawią się ich rówieśnicy mieszkający w wyżej wymienionych krajach i spróbują zrozumieć te odmienne kultury.

Mandala – obrazy świata (zajęcia dla klas I-III)
Mandala to symbol harmonii i doskonałości, oznacza koło życia, cały świat, święty krąg. Zapraszamy na zajęcia etnograficzno-plastyczne poświęcone mandali, podczas których poznamy znaczenie, symbolikę i genezę mandali. Zajęcia będą też okazją do kształcenia warsztatu plastycznego, ponieważ każdy będzie mógł stworzyć własną mandalę.

Indie: Diwali (zajęcia dla klas I-III)
W Indiach co roku w październiku obchodzi się święto świateł zwane Diwali. Symbolizuje ono wygraną dobra nad złem, co ilustruje opowieść z jednego z klasycznych indyjskich eposów – Ramajany. Z tej okazji zaprasza się do domów pomyślność, którą reprezentuje bogini Lakszmi. Zapala się setki oliwnych lampek, przygotowuje liczne słodycze, uważa się też, że to dobry czas na otwarcie nowych ksiąg rachunkowych. Często święto Diwali porównuje się do naszego Sylwestra, ponieważ jest radosne i wszędzie rozbrzmiewają fajerwerki. Podczas zajęć opowiemy o święcie, Ramie, który zwyciężył dziesięciogłowego demona oraz wykonamy kreatywne lampiony.

Bajki japońskie z wykorzystaniem japońskiego teatrzyku kamishibai
Podczas zajęć wybierzemy się na wyprawę po barwnym świecie Japonii i zapoznamy się z charakterystycznymi elementami kultury jej mieszkańców. Pomogą w tym japoński kotek Maneki-Neko oraz teatrzyk Kamishibai, wywodzący się właśnie z Krainy Kwitnącej Wiśni. W trakcie spotkania uczestnicy/czki będą mieli okazję zapoznać się z historią tego niezwykłego teatrzyku. Ilustrowana opowieść będzie też punktem wyjścia do rozmowy o emocjach i etosie samurajskim.

Santería, czyli świat kubańskich wierzeń
Kuba wyspa jak wulkan gorąca…, brzmi refren znanej piosenki. Jednak piękne plaże, palmy i morze to nie jedyne atrakcje tego pięknego, wyspiarskiego kraju. Jakie tajemnice kryje w sobie Kuba? Jedną z nich jest z pewnością Santería, synkretyczna karaibska religia, sięgająca swoimi korzeniami wierzeń zachodniej Afryki. To z niej wywodzą się bóstwa zwane Orichás, których szczególny kult rozwinął się na Kubie. Na zajęciach poznamy kolorowy świat kubańskich wierzeń, a każde dziecko zrobi maskę inspirowaną jedną z Orishás.

Australia – czas snu. Aborygeńskie mity o Stworzeniu Świata (tworzenie instrumentów)
Podczas zajęć uczestnicy/czki udadzą się w podróż po Australii i Oceanii. Zapoznają się z ciekawostkami i informacjami na temat tego barwnego obszaru. Dowiedzą się, czym zajmuje się etnologia i antropologia kulturowa, kim był pionier terenowych badań etnograficznych – Bronisław Malinowski, a także kim są Aborygeni, jakie są ich wierzenia, jaką rolę pełnią dla nich niektóre australijskie zwierzęta oraz jak wygląda aborygeńska sztuka. Pomoże im w tym wsłuchanie się w dźwięki aborygeńskiego instrumentu didgeridoo oraz w ilustrowaną opowieść inspirowaną aborygeńskim mitem o stworzeniu świata. Na zwieńczenie zajęć stworzą instrumenty przywołujące deszcz.

Australia – czas snu. Aborygeńskie mity o Stworzeniu Świata (tworzenie opowieści)
Podczas zajęć uczestnicy/czki udadzą udać się w podróż po Australii i Oceanii. Zapoznają się z ciekawostkami i informacjami na temat tego barwnego obszaru. Dowiedzą się, czym zajmuje się etnologia i antropologia kulturowa, kim był pionier terenowych badań etnograficznych – Bronisław Malinowski, a także kim są Aborygeni, jakie są ich wierzenia, jaką rolę pełnią dla nich niektóre australijskie zwierzęta oraz jak wygląda aborygeńska sztuka. Pomoże im w tym wsłuchanie się w dźwięki aborygeńskiego instrumentu didgeridoo oraz w ilustrowaną opowieść inspirowaną aborygeńskim mitem o stworzeniu świata. Na zwieńczenie zajęć podzielimy się na grupy 4–osobowe i stworzymy własne ilustrowane opowieści o prapoczątkach, a następnie zaprezentujemy je za pomocą teatrzyku Kamishibai.

 

Warsztaty odbywają się w ramach projektu Edukuj z antropologią! realizowanego przez Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna” im. Witolda Dynowskiego. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.