Narracja otwarta, a może foto-dialog?

Zapraszamy na wernisaż wystaw Marty Kotlarskiej i Urszuli Kahul
oraz pokaz otwarty w ramach re:wizje sztuki 6 l FOTOGRAFIA.

8 grudnia, godz. 18, Pracownia Duży Pokój

Wystawy będzie można także oglądać
7 grudnia w godz. 8.00 – 21.00
8 grudnia w godz. 14.00 – 22.00

fot. Marta Kotlarska

Narracja otwarta, a może foto-dialog? – to właśnie pytanie stawia Marta Kotlarska, autorka wystawy Anil – kiedy człowiek i góry się spotkają niesłychane rzeczy się wydarzają. Przedstawia ona narracyjny foto-dziennik białej kobiety podróżującej z pewnym mężczyzną do jego rodzimych Himalajów. Historia Anila rzuca w światło reflektorów ludzi, którzy są zazwyczaj niewidoczni, pracowników ekspedycji trekkingowych. Jest to bardzo intymny, subiektywny portret lokalnego przewodnika wykonany podczas podróży do Zanskaru w północnych Indiach.

Ta narracja zestawiona zostaje z drugą wystawą z tego samego regionu. Projekt Urszuli Kahul Salaam Alaikum, Kargil! przenosi nas do małego miasteczka Kargil na północy Indii, blisko granicy z Pakistanem. By poznać bliżej tamtejsze realia, autorka wraz z Grzegorzem Staniszewskim zaprosili dzieci z miejscowej szkoły do udokumentowania przy pomocy fotografii życia rodzinnego mieszkańców Kargila, jak i najważniejszego miejsca dla tamtejszej społeczności, czyli bazaru. W dialogicznym procesie z lokalną społecznością stworzono interesującą nową narrację o miasteczku pełnym życia, koloru i ludzi o przyjaznych twarzach.

Zestawienie tych dwóch wystaw ma na celu pobudzenie refleksji nad rozszerzaniem się znaczeń fotografii podróżniczej oraz poszukiwanie nowych interpretacji dla projektów, które powstają w odległych miejscach naszego globu. Fotografia podróżnicza to jedna z najczęściej podejmowanych obecnie działań fotograficznych. To fotografia, w której twórcy i odbiorcy przynależą do wspólnej grupy – podróżujących. Zdjęcia pełnią rolę symboli – służących jako pretekst do rozmowy o tym, co poza ramą zdjęcia.

Czy i w jaki sposób zdjęcia dyktują i kształtują doświadczenie podróżowania wewnątrz innych kultur? Czy fotografia przedstawia czy transformuje te kultury? Dlaczego fotografia podróżnicza, mimo zalewu obrazów w Internecie jest nadal konieczna i tak bardzo się rozwija? Czy miejsca fotografowane są/stają się turystyczną atrakcją? Czy stają się przestrzenią fotograficznego performansu? Jak reprezentują twórcę i jego doświadczenie oraz potwierdzają autentyczność tego doświadczenia?

Pokaz otwarty – w formie Pecha Kucha zaprezentowane zostaną krótkie narracje fotograficzne o górach i podróżach, do których nadesłania zaproszono publiczność re:wizji. Wybrane cykle i ich autorzy poszerzą pole dyskusji o fotografii podróżniczej dzieląc się swoimi emocjami i refleksjami dotyczącymi roli fotografii w podróżach w góry. Na spotkaniu będzie obecnych dwóch ekspertów, kurator i antropolog, którzy poprowadzą dyskusję. Prace wraz z sylwetkami autorów, po zakończeniu re:wizji, zostaną opublikowane w periodyku artystycznym Tytuł Roboczy.

Nasze fotograficzne pole dyskusji to:
• Góry a sacrum
• Góry a polityka
• Góry a dzień codzienny
• Góry a wyzwanie
• Góry a zmiana.

fot. Marta Kotlarska

Marta Kotlarska wraca do fotografii dokumentalnej po prawie 10 letniej przerwie. Artystka ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Central Saint Martins College of Arts and Design w Londynie. Przez wiele lat pracowała jako fotoreporter, zajmując się tematami dotyczącymi tożsamości narodowej oraz przemian społecznych na terenie Polski, Ukrainy, Rosji oraz tureckiego Kurdystanu. Kiedy w 2004 roku założyła Akademię Pstryk (Click Academy), grupę artystyczną tworzącą innowacyjne, partycypacyjne projekty pokazujące, że można zrobić cos z niczego i traktującą fotografię otworkową jako narzędzie zmiany społecznej, całkowicie poświęciła się jej działalności. Od 2005 roku współprowadzi (wraz z Małgorzatą Mirgą-Tas) projekt społeczno- artystyczny Romski Pstryk, który jest głosem w dyskursie dotyczącym edukacji Romów. Projekt ten był pokazywany międzynarodowo, między innymi w kontekście 2 Romskiego Pawilonu na biennale artystycznym w Wenecji oraz w parlamencie Austriackim w Wiedniu.
martakotlarska.blogspot.co.uk

fot. Urszula Kahul

Urszula Kahul jest antropologiem kulturowym i socjologiem, miłośniczką fotografii dokumentalnej. Urodzona w komunistycznej Polsce lat osiemdziesiątych, przez wiele lat zajmowała się organizacją imprez kulturalnych, promocją kina niezależnego oraz wiedzy na temat praw człowieka. Ostatnie trzy lata zgłębiała wiedzę na temat globalnego rozwoju w Azji, Ameryce Południowej, Afryce oraz na Bliskim Wschodzie. Podróże dokoła świata wzmocniły jej zainteresowanie różnicami kulturowymi i kwestiami globalnej odpowiedzialności. Od 2010 roku regularnie powraca do Indii, by szukać nowych inspiracji i dzielić się swoimi umiejętnościami z tamtejszymi lokalnym wspólnotami. Inicjatorka fotograficznych projektów uczestniczących, których celem jest tworzenie lokalnych samo-reprezentacji, wzmacnianie kreatywności oraz stymulowanie dialogu.
www.ulakahul.com

re:wizje sztuki 6 realizowane są przez Fundację Impact dzięki dofinansowaniu m.st. Warszawa.
Wystawy są częścią projektu „Pracownia Koszykowa” realizowanego przez Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna, współfinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz m.st. Warszawa.