Półmetek Etnologa
Z końcem czerwca mija półmetek naszych warsztatów w szkołach, podczas których opowiadamy o pracy etnografów i etnografek.
Skończył się rok szkolny, a my doszliśmy do „półmetka” projektu Etnolog. Przez 6 miesięcy odwiedziliśmy szkoły w Piecach na Śląsku, Grucznie na Kociewiu, Radomnie na Mazurach, Zagoździu na Lubelszczyźnie, Białymstoku, Tuszowie, Tuszymie i Nienadówce z Podkarpacia. W 13 warsztatach, prowadzonych przez zespół etnografek-edukatorek wzięło udział 260 uczniów.
Podczas spotkań rozmawialiśmy o pracy etnografa i symulowaliśmy badania terenowe, tworzyliśmy definicję pojęć „Kultura” i „Tradycja”, odkrywaliśmy lokalne dziedzictwo, oglądaliśmy filmy i zdjęcia, by następnie o nich dyskutować. Powstały plakaty, gazetki i kwestionariusze badawcze, które młodzi, chcący liznąć klasycznej etnografii w postaci wyjścia w teren, mogli wykorzystać dokumentując to, co ich najbardziej zainteresowało. Nie omijaliśmy wątków trudnych, związanych m.in. z lokalną wielokulturowością, żydami i muzułmanami.
Jesienią będziemy kontynuować nasze podróże po Polsce. Wrócimy do szkół, w których byliśmy, by sprawdzić, co uczniowie i uczennice, z którymi pracowaliśmy, zachowali w swoich głowach, i by poszerzyć tematy, które ich szczególnie zainteresowały. Planujemy poszerzenie dyskusji o lokalnej wielokulturowości, warsztaty poświęcone wykorzystywaniu fotografii w pracy etnografa, a także wspólne opracowywanie projektów badawczych, które mamy nadzieję, będą w przyszłości realizowane przez zainteresowanych etnografią uczniów.
Wizyty etnografów w szkołach są możliwe, dzięki finansowaniu ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Przy projekcie współpracujemy z Centrum Edukacji Obywatelskiej, które realizowało program „Etnolog. Zaloguj się na ludowo”.
Zdjęcia z zajęć w szkołach: