Twórca nieprofesjonalny, jego dzieła a prawo autorskie

plakat_nieprofesjonalny_A3_drukZapraszamy serdecznie na panel dyskusyjny

Twórca nieprofesjonalny, jego dzieła a prawo autorskie

czwartek, 28 listopada, godz. 18:00
Pracownia Duży Pokój

Problem prawnej ochrony twórców nieprofesjonalnych w Polsce powraca przy różnych okazjach. Tematem tym zajmował się w swoim życiu zawodowym dr Bolesław Nawrocki (prawnik i kolekcjoner), niejednokrotnie podejmujący zagadnienia plagiatu i praw autorskich. Był przekonany, że …była to i jest jeszcze – dziedzina, w której tak wiele jest do zrobienia… Czy tak jest nadal? Jakie rozwiązania mogłyby wspierać twórców nieprofesjonalnych?

Dyskutować będą:
mec. Michał Błeszyński – radca prawny specjalizujący się w prawie autorskim;
Alicja Mironiuk-Nikolska – etnografka, muzealniczka; swoje zainteresowania zawodowe kieruje ku dokumentowaniu polskiej tradycyjnej kultury ludowej, współczesnego rękodzieła oraz sztuki ludowej i naiwnej;
Marya Nawrocka-Teodorczyk – córka Bolesława Nawrockiego (prawnika i kolekcjonera); konserwator dzieł sztuki;
Karolina Wanda Rutkowska – etnolog, pedagog i Jacek Rutkowski – rysownik satyryczny, grafik, heraldyk. Współtwórcy Muzeum Guzików w Łowiczu, inicjatorzy Ogólnopolskiej Akcji na Rzecz Ochrony Praw Autorskich Twórców ludowych „Łapta złodzieja!”;
dr Krzysztof Wojciechowski – specjalista w zakresie prawa autorskiego i prawa mediów, wykładowca na UW, radca prawny.

Debatę prowadzi: Ewa Chomicka

Wstęp wolny.

Debata towarzyszy wystawie Portrety twórców nieprofesjonalnych z archiwum fotograficznego Bolesława i Liny Nawrockich.

Wystawę można oglądać od 17 do 29 listopada 2013 w Pracownia Duży Pokój.

Jednym z zadań, które mi przyszło wypełniać w czasie mojej pracy w UNESCO w Paryżu w charakterze eksperta w dziedzinie prawa autorskiego i praw pokrewnych, było naukowe opracowanie problematyki plagiatu oraz ochrony prawnej twórców nieprofesjonalnych, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji twórców ludowych, a także osób odbiegających psychicznie od normy…
Praca na temat plagiatu została pozytywnie oceniona w UNESCO i opublikowana w 1963 r. w fachowych czasopismach naukowych w Genewie i w Rzymie. Zafascynował mnie też problem ochrony twórców nieprofesjonalnych. Była to i jest jeszcze – dziedzina, w której jest tak wiele do zrobienia…
W latach sześćdziesiątych miałem możność zupełnie przypadkowego zapoznania się z nieudostępnianymi publiczności paryskimi zbiorami J. Dubuffeta, na które składały się różne przedmioty artystyczne wykonane w zamkniętych zakładach leczniczych przez psychicznie chorych pacjentów. Przekonałem się wtedy naocznie jak przechowywane w magazynach znajdujących się przy rue de Sevres malowidła i rzeźby mogły zapładniać wyobraźnię nawet najbardziej znanych twórców profesjonalnych.
Szkoda, że te interesujące prace nie są wystawiane na widok publiczny, np. z pracami Dubuffeta choćby tylko dla wyjaśnienia ciekawej genezy jego twórczości.
Byłem tym wszystkim – przyznaję – zbulwersowany. Wtedy też postanowiłem kolekcjonować również polską sztukę nieprofesjonalną i propagować tych twórców z pełnym przestrzeganiem ich praw autorskich, w szczególności prawa do nazwiska (ojcostwa utworu).

dr Bolesław Nawrocki, O kolekcji Bolesława i Liny Nawrockich słów kilka,
fragment wstępu do katalogu wystawy Kolekcja Bolesława i Liny Nawrockich – malarstwo polskie,
Muzeum Narodowe w Warszawie, 1994

Wydarzenie na Facebook’u.

Twórca nieprofesjonalny, jego dzieła a prawo autorskie from muzyka zakorzeniona on Vimeo.

Spotkania odbywają się w ramach projektu „Pracownia Koszykowa” finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt „Pracownia Koszykowa” jest realizowany przez Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna” im. Witolda Dynowskiego we współpracy z Instytutem Etnologii i Antropologii Kulturowej UW.
Lokal przy ul. Koszykowej 24 jest wykorzystywany na cele kulturalne dzięki pomocy Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.