Edukuj z antropologią na Mazowszu – parę słów na zakończenie projektu

Edukuj z antropologią na MazowszuJesienią i zimą 2016 roku prowadziłyśmy warsztaty etnograficzne w przedszkolach, szkołach i bibliotekach położonych na terenie województwa mazowieckiego. Odwiedziłyśmy Stanisławów, Kałuszyn, Mrozy i Mordy, Brok, Zielonkę, Bieżuń i Drobin, Wyszogród, Kozłów Szlachecki i położoną obok Nową Suchą, a także Krępę Kościelną. Cieszymy się bardzo z poznanych dzieci i młodzieży, spotkanych nauczycieli, opiekunów i bibliotekarzy!

 

ETNOGRAFIA DLA NAJMŁODSZYCH

Podczas zajęć w Przedszkolu Publicznym w Kałuszynie i Gminnym Przedszkolu w Stanisławowie dzieci dowiedziały się, w co i czym dawniej bawili się ich rówieśnicy mieszkający na wsi, a także same wzięły udział w dawnych zabawach i grach. Całość zwieńczyło zrobienie własnej zabawki – konika na kółkach lub biegunach.  Zapraszamy na stronę Przedszkola w Kałuszynie, na której zamieszczona została fotograficzna relacja z warsztatów.

http://www.przedszkole.kaluszyn.pl/etno/index.html

Zabawy i zabawki ludowe

PRZYGODA W BIBLIOTECE

W Stanisławowie odwiedziłyśmy też bibliotekę szkolną Szkoły Podstawowej, gdzie szóstoklasiści poznali historię malarstwa na szkle po czym namalowali własne obrazki. Natomiast tematyka zabaw i zabawek ludowych pojawiła się raz jeszcze podczas zajęć w Gminnej Bibliotece Publicznej w Mrozach, w której prowadziliśmy warsztaty dwukrotnie, podejmując także tematykę Świąt Bożego Narodzenia. Zachęcamy do obejrzenia galerii  przygotowanej przez Bibliotekę:

https://www.facebook.com/BibliotekaMrozy/

Świąteczna tematyka poruszona była również podczas zajęć w Bibliotece Publicznej w Broku, w trakcie których rozmawialiśmy o tradycjach i zwyczajach związanych z Bożym Narodzeniem:

https://www.facebook.com/pg/Biblioteka-Publiczna-w-Broku-1683666405204308/photos/?tab=album&album_id=1837706159800331

Innej tematyki dotyczyły zajęcia w  Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Wyszogrodzie, gdzie w przygotowaniu do nadchodzącego Roku Wisły wspólnie zastanawialiśmy się nad tym, jakie znaczenie ma Wisła dla mieszkańców miasta i jak przez wieki bliskość rzeki wpływała na ich życie codzienne.

W Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Mordach zagościły natomiast zajęcia o kulturach świata: uczestnicy weszli w świat świat kubańskich wierzeń,  przy użyciu teatrzyku Kamishibai poznali, jakie znaczenie ma japońskie święto dzieci Shichi-Go-San, a także dowiedzieli się kim był Rama, a kim była Sita, o których opowiada wielki indyjski epos Ramajana.

Zapraszamy też na stronę Biblioteki, która przygotowała relację z zajęć Shichi-Go-San:

https://mordzkieoko.wordpress.com/2016/11/21/pierwsza-przygoda-w-bibliotece-za-nami/

oraz spotkań: Santería, czyli świat kubańskich wierzeń i Ramajana:

https://mordzkieoko.wordpress.com/2016/12/15/kolejne-przygody-w-bibliotece/

SPOTKAJ ETNOLOGA

Podczas warsztatów w Zespole Placówek Oświatowych w Krępie Kościelnej, Gimnazjum w Nowej Suchej i Gimnazjum w Kozłowie Szlacheckim zajmowaliśmy się najbliższą okolicą – rozmawialiśmy o tym, jak można ją poznawać, co w niej lubimy, a co chcielibyśmy zmienić.  Pracując, tworzyliśmy makietę miejscowości.  Podczas zajęć nie zabrakło oczywiście rozmów o tym, czym jest kultura, czym etnografia.

Spotkaj etnologa - Mapy okolicy

OKIEM ETNOLOGA

Liceum Ogólnokształcące w Drobinie wybrało temat zajęć Po co nam dziś tradycja i co można z nią robić?:

https://www.facebook.com/lodrobin/posts/1660035337629264

Natomiast w Liceum Ogólnokształcącym w Bieżuniu odbyły się zajęcia Antropologia – a co to?Rozmowa szamana z lekarzem, czyli co antropolog znajduje dla siebie w medycynie.  Zajęcia w  Liceum Ogólnokształcącym w Zielonce odbyły się w ramach organizowanych w szkole Dni Nauki i dotyczyły antropologii konfliktów miejskich.

 

znak-podstawowy-kolor_rgblogotypclaim_czerony_pl_

Projekt „Edukuj z antropologią na Mazowszu”, realizowany przez Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna”, współfinansuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt współfinansuje Samorząd Województwa Mazowieckiego.

%d bloggers like this: