My mamy Świętego Mikołaja, a dzieci z Białorusi Dziadka Mroza i Śnieżynkę – relacja

Zajęcia w SP nr 166; fot. Katarzyna Paszkiewicz/SPE

Zajęcia w SP nr 166; fot. Katarzyna Paszkiewicz/SPE

Kim był William Lindley i czym się zasłużył Warszawie? Z czego jest znany Bernardo Belotto? Od kiedy w Warszawie mieszkają Wietnamczycy? Dlaczego Polska współcześnie należy do krajów niemal całkowicie jednolitych narodowościowo? – Odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących wielokulturowości Warszawy mogą poznać uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych podczas warsztatów z cyklu „Poszukiwacze warszawskich tradycji”.

Piąta edycja projektu „Poszukiwacze warszawskich tradycji” dobiega końca. Edukatorki Stowarzyszenia „Pracownia Etnograficzna” przeprowadzają już ostatnie zajęcia etnograficzno-varsavianistyczne w warszawskich szkołach podstawowych. Spośród zaproponowanych szkołom trzech tematów zajęć: Warszawskie tradycje, Nasze dzielnice, Warszawa wielokulturowa, największą popularnością cieszą się te poświęcone warszawskim tradycjom, ale i wielokulturowe nie zostały pominięte. Zajęcia trwają pięć godzin lekcyjnych, podzielone są na dwa spotkania (3+2 godziny lekcyjne), podczas których edukatorki zachęcają uczniów do aktywnej pracy metodami warsztatowymi.

Uczniowie, podczas warsztatów rozmawiają o różnych przejawach wielokulturowości miasta, zwracają uwagę na fakt, że wielokulturowość towarzyszy im w życiu codziennym poprzez kulinaria, naukę obcych języków i sposobów walki, czy obecność świątyń innych wyznań w architekturze miejskiej. Przygotowują również w grupach gazetki dotyczące różnych narodowości mieszkających w Warszawie i mają okazję zaprezentować swoje prace w różnych, ciekawych formach (jak sprawozdanie sportowe, pantomima czy mroczny dreszczowiec). Dzięki temu uczą się pracy w grupach, przygotowywania i przedstawiania prezentacji, wyrażania swojego zdania i opisywania własnych pomysłów, a także umiejętności słuchania i traktowania z szacunkiem odmiennych i oryginalnych opinii.

Czwartoklasista ze Szkoły Podstawowej nr 41, podczas ankiety ewaluacyjnej, na pytanie co mu się podobało na zajęciach odpowiedział – Mi się podobało, że dużo dowiedziałem się o ludziach lub państwach. Jego kolega, na pytanie co najlepiej zapamiętał z zajęć odpowiedział – Zapamiętałem, kiedy robiliśmy plakaty i że muzułmanie jedzą kebab jak Polacy – a jego koleżanka – Dowiedziałam się, jak wygląda alfabet ukraiński.

Ćwiczenia poświęcone wielokulturowości ukazują, jak różnorodność kulturowa Warszawy wzbogaca nasze miasto, zarówno w wymiarze historycznym, jak i współcześnie. Przekazanie wiedzy o kulturach, które współtworzyły i współtworzą krajobraz miasta, służy przeciwdziałaniu stereotypom i nietolerancji oraz pokazaniu, że różnorodność i wzajemne inspirowanie się są wartościami. Uczestnicy poznają przykłady osób zasłużonych dla Warszawy, ogólnie opisują ich zasługi oraz rozpoznają miejsca z nimi związane.

Warsztaty „Poszukiwacze warszawskich tradycji” to również znakomita okazja by dowiedzieć się na czym polega praca etnografa. Uczestnicy poznają historie warszawskich migrantów przedstawione w formie krótkich, prostych wywiadów i, po wstępnym zapoznaniu z etnograficzną metodą prowadzenia badań, są zachęcani do samodzielnego przeprowadzenia podobnych rozmów z osobami z ich otoczenia.

Wśród nadesłanych do nas prac konkursowych jest na przykład wywiad z Hindusem, który w Warszawie znalazł lepsze życie, niż w Delhi: ma tu dobrą pracę, przyjaciół i kończy studia, czy z Białorusinką, która mieszka w Warszawie od dziesięciu lat i tęskni za białoruskimi tradycjami. Pomysłowość uczniów można podziwiać w galerii poniżej.

Zakończyliśmy nabór na warsztaty w pierwszym semestrze. Kolejna edycja odbędzie się po feriach.

Warsztaty odbywają się w ramach projektu Poszukiwacze warszawskich tradycji współfinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt współfinansuje m. st. Warszawa. Projekt dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
PWT_loga_2014_mnisw