Hamuj piętą, łapserdaku! – relacja
Co oznacza zwrot „hamuj piętą”? Kim jest „łapserdak”? – na te, i wiele innych pytań dotyczących gwary warszawskiej odpowiadali uczestnicy seminariów „Warszawskość – Lokalność – Różnorodność”. Pytania pochodzą z quizu „gwara warszawska” będącego jednym z ćwiczeń przeprowadzanych przez edukatorki Stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna na zajęciach dla uczniów klas IV-VI „Poszukiwacze warszawskich tradycji”.
Pod koniec listopada w Pracowni „Duży Pokój” odbyły się trzy dwugodzinne seminaria dla nauczycieli, wychowawców, bibliotekarzy, animatorów kultury i edukatorów dotyczące wykorzystywania metod etnograficznych w procesie edukacji oraz sposobów włączania wątków varsavianistycznych do realizacji podstawy programowej. Poruszane też były kwestie zaangażowania uczniów w sprawy lokalne. W szkoleniu uczestniczyło w sumie czterdzieści osób. Pobudki, do wzięcia udziału w szkoleniu i oczekiwania wobec zajęć były podobne. – Chcę zdobyć wiedzę i umiejętności, które mogłabym wykorzystać w pracy z dziećmi – powiedziała uczestniczka warsztatów. – Oczekuję miłej atmosfery, przekazania rzetelnej wiedzy, która przyda się w praktyce i nie będzie za trudna, ani za szczegółowa, nada się dla dzieci – dodała druga. – Jako historyk, osoba zainteresowana Warszawą, chcę poznać dodatkowe możliwości zainteresowania historią i współczesnością Warszawy młodzież szkolną, ponadgimnazjalną – powiedziała inna.
Uczestnicy mieli okazję przekonać się na własnej skórze o skuteczności i atrakcyjności takich ćwiczeń jak etno-bingo, gwara warszawska, czy bazująca na zdjęciach gra skojarzeń, będących częścią programu zajęć „Poszukiwacze warszawskich tradycji”. Poznali antropologiczną wizję kultury i etnograficzne metody pracy naszych edukatorek. Wymieniali się między sobą sposobami zainteresowania uczniów historią miasta i jego społeczeństwem. Rozmawiali o metodach zachęcania młodzieży do analitycznego patrzenia na otaczającą rzeczywistość, poszukiwania i wykorzystywania różnorodnych źródeł wiedzy oraz samodzielnego poznawania miasta i jego mieszkańców. Nauczyciele i bibliotekarki mieli również okazję obejrzeć różne, ciekawe prace dzieci, pokazujące ich ulubione miejsca w Warszawie, czy przedstawiające interesującą postać z ich otoczenia.
Szkolenie było dla uczestników inspiracją do kreatywnego myślenia na temat ciekawych sposobów nauczania o Warszawie, jej historii, legendach, tradycjach, symbolach, oraz mieszkańcach. Nauczyciele przyznali, że niektóre pomysły wykorzystają w swojej pracy z uczniami.
Seminaria odbywają się w ramach projektu Poszukiwacze warszawskich tradycji współfinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt współfinansuje m. st. Warszawa. Projekt dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.