Edukuj z antropologią na Mazowszu – parę słów na zakończenie projektu
Jesienią i zimą 2016 roku prowadziłyśmy warsztaty etnograficzne w przedszkolach, szkołach i bibliotekach położonych na terenie województwa mazowieckiego. Odwiedziłyśmy Stanisławów, Kałuszyn, Mrozy i Mordy, Brok, Zielonkę, Bieżuń i Drobin, Wyszogród, Kozłów Szlachecki i położoną obok Nową Suchą, a także Krępę Kościelną. Cieszymy się bardzo z poznanych dzieci i młodzieży, spotkanych nauczycieli, opiekunów i bibliotekarzy!
ETNOGRAFIA DLA NAJMŁODSZYCH
Podczas zajęć w Przedszkolu Publicznym w Kałuszynie i Gminnym Przedszkolu w Stanisławowie dzieci dowiedziały się, w co i czym dawniej bawili się ich rówieśnicy mieszkający na wsi, a także same wzięły udział w dawnych zabawach i grach. Całość zwieńczyło zrobienie własnej zabawki – konika na kółkach lub biegunach. Zapraszamy na stronę Przedszkola w Kałuszynie, na której zamieszczona została fotograficzna relacja z warsztatów.
http://www.przedszkole.kaluszyn.pl/etno/index.html
PRZYGODA W BIBLIOTECE
W Stanisławowie odwiedziłyśmy też bibliotekę szkolną Szkoły Podstawowej, gdzie szóstoklasiści poznali historię malarstwa na szkle po czym namalowali własne obrazki. Natomiast tematyka zabaw i zabawek ludowych pojawiła się raz jeszcze podczas zajęć w Gminnej Bibliotece Publicznej w Mrozach, w której prowadziliśmy warsztaty dwukrotnie, podejmując także tematykę Świąt Bożego Narodzenia. Zachęcamy do obejrzenia galerii przygotowanej przez Bibliotekę:
https://www.facebook.com/BibliotekaMrozy/
Świąteczna tematyka poruszona była również podczas zajęć w Bibliotece Publicznej w Broku, w trakcie których rozmawialiśmy o tradycjach i zwyczajach związanych z Bożym Narodzeniem:
Innej tematyki dotyczyły zajęcia w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Wyszogrodzie, gdzie w przygotowaniu do nadchodzącego Roku Wisły wspólnie zastanawialiśmy się nad tym, jakie znaczenie ma Wisła dla mieszkańców miasta i jak przez wieki bliskość rzeki wpływała na ich życie codzienne.
W Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Mordach zagościły natomiast zajęcia o kulturach świata: uczestnicy weszli w świat świat kubańskich wierzeń, przy użyciu teatrzyku Kamishibai poznali, jakie znaczenie ma japońskie święto dzieci Shichi-Go-San, a także dowiedzieli się kim był Rama, a kim była Sita, o których opowiada wielki indyjski epos Ramajana.
Zapraszamy też na stronę Biblioteki, która przygotowała relację z zajęć Shichi-Go-San:
https://mordzkieoko.wordpress.com/2016/11/21/pierwsza-przygoda-w-bibliotece-za-nami/
oraz spotkań: Santería, czyli świat kubańskich wierzeń i Ramajana:
https://mordzkieoko.wordpress.com/2016/12/15/kolejne-przygody-w-bibliotece/
SPOTKAJ ETNOLOGA
Podczas warsztatów w Zespole Placówek Oświatowych w Krępie Kościelnej, Gimnazjum w Nowej Suchej i Gimnazjum w Kozłowie Szlacheckim zajmowaliśmy się najbliższą okolicą – rozmawialiśmy o tym, jak można ją poznawać, co w niej lubimy, a co chcielibyśmy zmienić. Pracując, tworzyliśmy makietę miejscowości. Podczas zajęć nie zabrakło oczywiście rozmów o tym, czym jest kultura, czym etnografia.
OKIEM ETNOLOGA
Liceum Ogólnokształcące w Drobinie wybrało temat zajęć Po co nam dziś tradycja i co można z nią robić?:
https://www.facebook.com/lodrobin/posts/1660035337629264
Natomiast w Liceum Ogólnokształcącym w Bieżuniu odbyły się zajęcia Antropologia – a co to? i Rozmowa szamana z lekarzem, czyli co antropolog znajduje dla siebie w medycynie. Zajęcia w Liceum Ogólnokształcącym w Zielonce odbyły się w ramach organizowanych w szkole Dni Nauki i dotyczyły antropologii konfliktów miejskich.
Projekt „Edukuj z antropologią na Mazowszu”, realizowany przez Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna”, współfinansuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt współfinansuje Samorząd Województwa Mazowieckiego.