Poszukiwacze warszawskich tradycji
Z końcem lipca zakończyliśmy projekt Poszukiwacze warszawskich tradycji.
Jego koordynatorką była Anna Chlebicka.
W ramach projektu od marca do lipca 2010 przeprowadziliśmy 40 pięciogodzinnych spotkań warsztatowych, w których wzięło udział ponad 700 uczniów warszawskich szkół podstawowych.
W ramach projektu Poszukiwacze warszawskich tradycji przeprowadziliśmy 40 spotkań edukacyjnych dla uczniów warszawskich szkół podstawowych. Na ich podstawie ewaluacji całego projektu przygotowaliśmy rekomendacje dla innych projektów edukacyjnych z zakresu uczenia o Warszawie.
- Oferta edukacyjna dla uczniów szkół podstawowych łącząca wiedzę o Warszawie i jej dzielnicach z wiedzą o kulturze i etnografii jest w Warszawie dosyć uboga, a zainteresowanie szkół, szczególnie położonych poza centrum (Radosna, Wesoła, Praga Północ, Praga Południe, Włochy) – duże. Jest więc miejsce na większą liczbę projektów poświęconych tej tematyce.
- Projekty z zakresu edukacji regionalnej powinny być konsultowane od strony merytorycznej z nauczycielami szkół, tak aby wpisywały się w program nauczania.
- W kolejnych edycjach projektu elementy związane z ogólną nauką o kulturze powinny być wpisane w projekt zajęć o konkretnym regionie/dzielnicy. Uczniów interesuje przed wszystkim ich dzielnica.
- Konieczne jest wypracowanie większej liczby scenariuszy zajęć o szerokiej tematyce – część może być realizowana w ramach projektów pozarządowych, a część przez nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie – aby powstał program edukacji regionalnej w Warszawie.
- Nawiązanie stałej współpracy ze szkołami zainteresowanymi warsztatami jest rekomendowane z przyczyn merytorycznych i organizacyjnych. Ułatwia to ustalanie terminów zajęć i zadawanie prac domowych, jak również pozwala na lepsze dopasowanie programu warsztatów do programu nauczania w poszczególnych klasach. Podział warsztatu na dwa spotkania pozwala na zadanie pracy domowej.
- Zajęcia nie powinny trwać dłużej niż 5 godzin lekcyjnych. W przypadku szkoły podstawowej przerwa powinna mieć miejsce co 45 minut.
- Należy wykorzystywać metody warsztatowe (praca w grupach nad wspólnymi plakatami; zajęcia dramowe).
- W zależności od wielkości klasy zajęcia może prowadzić jeden edukator lub edukator z pomocą asystenta (klasy powyżej 18 osób).
- Wykształcenie większej liczby edukatorów zajmujących się edukacją regionalną podniosłoby jakość prowadzonych warsztatów. Umożliwiłoby również prowadzenie zajęć we wszystkich szkołach zainteresowanych edukacją regionalną.
- Konieczne jest podnoszenie kwalifikacji i zwiększanie umiejętności pracy warsztatowej edukatorów, także w zakresie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
Więcej informacji o projekcie oraz rekomendacje tutaj.