Jak z telewizora powstało kino – relacja

Praca uczniów z SP nr 313; fot. Katarzyna Paszkiewicz/SPE

Praca uczniów z SP nr 313; fot. Katarzyna Paszkiewicz/SPE

Jaka jest historia KFC w KEN Center? Gdzie w Warszawie płynie rzeczka „Smródka”? Jaka jest legenda dębu „Mieszko I”? Dlaczego Mariusz Grycan założył lodziarnię? A jak powstało Multikino? – Nie wiesz? Zapytaj uczniów Szkoły Podstawowej nr 313! Oni o Ursynowie wiedzą prawie wszystko.

To już koniec piątej edycji projektu „Poszukiwacze warszawskich tradycji”. Edukatorki Stowarzyszenia „Pracownia Etnograficzna” przeprowadziły w sumie 55 warsztatów etnograficzno-varsavianistycznych w warszawskich szkołach podstawowych. Spośród zaproponowanych szkołom trzech tematów warsztatów: Warszawskie tradycje, Nasze dzielnice i Warszawa wielokulturowa, największą popularnością cieszyły się te poświęcone warszawskim tradycjom (39 warsztatów). Najmniej odbyło się zajęć o tematyce lokalnej (5 warsztatów). Zajęcia trwały pięć godzin lekcyjnych, podzielone były na dwa spotkania (3 2 godziny lekcyjne), podczas których edukatorki zachęcały uczniów do aktywnej pracy metodami warsztatowymi.

Zajęcia poświęcone tematyce lokalnej mają na celu zaciekawienie uczestników tym, co wyróżnia ich najbliższą okolicę i co, choć pozornie jest dobrze znane, może być niedoceniane. Najbliższą okolicą nazywamy nie całą dzielnicę, ale raczej osiedle, rejon, miejsce w pobliżu szkoły lub domu. Kluczowe jest wejście w lokalną specyfikę – szukanie tematów, wokół których tworzona jest tożsamość danego miejsca.

Uczniowie podczas warsztatów tworzyli swoje subiektywne mapy casino online okolicy i projekty parków, dzielili się ze sobą i edukatorkami opowieściami o ich ulubionych miejscach, wymyślali, co mogą oznaczać nazwy ulic z ich najbliższej okolicy. Przy tej okazji powstały niesamowite legendy, jak ta o powstaniu Multikina:

Niedawno po założeniu dzielnicy Ursynów pewien człowiek wyrzucił telewizor na niezagospodarowaną ziemię. Przypadkowy pieszy zobaczył ten telewizor i zaczął oglądać filmy. Następnego dnia zaprosił kolegów. Zaczęli oglądać telewizję i jeść popcorn. Wieść o telewizorze bardzo się rozeszła i przychodziło wiele osób. Gdy oglądali mecze bardzo się kłócili. Przyjechała w końcu policja i zamknęła ten teren, który wykupił bogaty pan i założył Multikino. To kino będzie działało jeszcze wiele, wiele setek lat.

Pomysłowość uczniów można podziwiać w galerii poniżej.

W piątej edycji warsztatów „Poszukiwacze warszawskich tradycji” wzięli udział uczniowie 17 warszawskich szkół podstawowych:

Warsztaty prowadziły: Magdalena Chrzczonowicz, Małgorzata Czyżewska, Joanna Kościańska, Marcelina Mastyna, Katarzyna Mill, Justyna Orlikowska, Katarzyna Płocińska oraz Justyna Szymańska.
Warsztaty współprowadziły wolontariuszki: Katarzyna Liszewska, Olga Mędrzejewska, Katarzyna Paszkiewicz, Olga Płuciennik, Agnieszka Prykiel, Justyna Romanowska, Mila Sobol, Zuzanna Walkiewicz, Anna Warwas, Karolina Wróbel.
Superwizje prowadziła Michalina Laskowska.

Nauczycielko/Nauczycielu, jeśli jesteś zainteresowana/y zaproszeniem edukatorek SPE do swojej szkoły w kolejnej edycji projektu „Poszukiwacze warszawskich tradycji”, zostaw nam namiary na siebie i swoją szkołę.

Warsztaty odbywały się w ramach projektu Poszukiwacze warszawskich tradycji współfinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt współfinansuje m. st. Warszawa. Projekt dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
PWT_loga_2014_mnisw