Lato w mieście – zapraszamy szkoły z Warszawy na zajęcia

Serdecznie zapraszamy szkoły biorące udział w akcji Lato w mieście do skorzystania z oferty bezpłatnych warsztatów etnograficznych. W tym roku proponujemy zajęcia w trzech ścieżkach tematycznych: etnografia Warszawy, Polski i świata. Szczegółowe opisy tematów dostępne są poniżej.

Każde zajęcia skonstruowane są tak, aby dzieci uczyły się poprzez zabawę i różne plastyczne lub muzyczne aktywności. Zajęcia są prowadzone według autorskich scenariuszy przez etnografów z doświadczeniem edukacyjnym.

Zajęcia trwają ok. 90 minut i odbywają się w szkole. Zgłoszenia na zajęcia prosimy kierować na adres j.koscianska@etnograficzna.pl W zgłoszeniu prosimy o podanie, które tematy Państwa interesują; informację, dla ilu i jakich wiekowo grup miałyby się odbyć zajęcia; liczbę dzieci w poszczególnych grupach; proponowane terminy zajęć. Liczba zajęć jest ograniczona, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Tematy warsztatów

Warszawa

Czy można być turystą we własnym mieście? (klasy 4-6)

Z roku na rok Warszawę odwiedza coraz więcej turystów. Codzienne, na ulicach można spotkać mieszkańców z całego świata. Podczas warsztatów uczestnicy wcielą się w odkrywców warszawskiego dziedzictwa. Wyruszymy w podróż śladami oczywistego, jak i zapomnianego warszawskiego dziedzictwa.

Etnografia Wisły (klasy 4-6)

Warsztaty edukacyjne, podczas których spojrzymy na historię i znaczenie rzeki Wisły z antropologicznej perspektywy. Porozmawiamy o tym, jakie znaczenia Wisła miała dawniej i ma obecnie dla ludzi i zwierząt, jaki obraz Wisły funkcjonuje w kulturze i społeczeństwie. Opowiemy ciekawostki oraz legendy i opowieści z nią związane, oraz „przejdziemy” się z biegiem rzeki.

Etnografia Polski

Rośliny w kulturze ludowej (przedszkole, klasy 0-3, klasy 4-6)

Czy wiecie, jak wygląda dziurawiec albo przytulia? W jaki sposób pozbywano się kiedyś brodawek? A jak chroniono się przed złą magią? Rośliny stanowiły ważny element kultury ludowej. Od wieków znana jest ich różnorodna moc i właściwości. Na zajęciach zapraszamy do wejścia w świat ziół. Poznamy kilka roślin i ich lecznicze, a nawet magiczne właściwości i zastosowania. Każdy uczestnik wyjdzie z zajęć z własnoręcznie wykonaną kartką z zielnika.

Sztuka wycinanki łowickiej (klasy 0-3, klasy 4-6)

Wycinanki łowickie są szczególnym elementem łowickiego folkloru, ponieważ zachwycają feerią barw i misternych kształtów. Możemy zobaczyć okrągłe gwiozdy, prostokątne kodry czy ułożone pionowo tasiemki. Na warsztatach przyjrzymy się różnym rodzajom wycinanki łowickiej, by w końcu zmierzyć się ze stworzeniem własnego, niepowtarzalnego motywu, który oprawiony będzie mógł dumnie zawisnąć na ścianie domu.

Folklor dziecięcy − zabawy naszych babć i dziadków (przedszkole, klasy 0-3)

Podczas spotkania dowiemy się, jak dawniej dzieci mieszkające na wsi spędzały czas wolny. Niegdyś dzieci często pomagały rodzicom przy różnych pracach gospodarskich, na przykład wypasały owce lub zajmowały się kurami. Dlatego dzieci wykorzystywały każdą możliwą okazję do zabawy, także na polu, na pastwisku czy na podwórku. „Ślepa babka”, „Panna róża”, „Wilk i gąski” i inne − znacie te zabawy? Na zajęciach wypróbujemy kilka zabaw ludowych oraz poznamy dawne zabawki. Odgadniemy zagadki, poznamy wyliczanki i wymyślimy, do czego w zabawie mogły służyć patyczki i kamyki. Zrobimy również własną zabawkę. Jednym słowem, damy się ponieść dziecięcej wyobraźni!

Etnografia świata

Sowy – tajemnicze i nieuchwytne – wierzenia i symbole z różnych kultur (klasy 0-3, klasy 4-6)

Sowa to ptak nocy, od wieków owiany tajemnicą. Przypisywano jej mądrość i magiczne moce. Wierzenia dotyczące sów pochodzą z różnych zakątków świata. Sowy związane były z bogami, uznawane były za opiekuńcze zwierzęta totemiczne, czy też posądzane o niesienie złych wróżb. Na zajęciach poznamy najciekawsze legendy prezentujące sowy w różnych kulturach. Zastanowimy się, jakie współcześnie nadajemy sowie atrybuty, a także wykonamy prace plastyczną z motywem sowim.

Mity, legendy i opowieści o stworzeniu świata (klasy 0-3, klasy 4-6)

Opis: Gdzie mieszkają bogowie i ilu ich jest? Czy świat powstał z wybuchu? Czy może z żółwiego jaja lub wyrósł jak drzewo, a może wyłonił się z wielkiej wody? Uczestnicy warsztatu poznają kilka legend o powstaniu świata, a także zapoznają się z wierzeniami i symbolami z różnych religii, m.in. z mandalą – symbolem harmonii i doskonałości świata. Warsztaty etnograficzne zawierające opowieści, działania ruchowe, elementy plastyczne.

Mandala (przedszkole, klasy 0-3, klasy 4-6)

Zajęcia plastyczne dla dzieci z rysowania mandali. Oprócz okazji do kształcenia warsztatu plastycznego i wyobraźni, zajęcia mają na celu uwrażliwienie dzieci na o różnorodność obyczajów i kultur na świecie.

Bajki japońskie z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai (przedszkole, klasy 0-3, klasy 4-6)

Kamishibai to japoński teatr ilustrowanych opowieści. Ta kreatywna metoda pracy z dziećmi pozwala cieszyć się literaturą i sztuką słowa w nowym wymiarze. Podczas spektaklu wyruszymy w podróż do Krainy Kwitnącej Wiśni. Poznamy przygody Uriego – małego chłopca i jego psa Marudka i dowiemy się, z czego słynie Japonia. Uczestnicy będą mieli okazję stworzyć alternatywną wersję opowieści lub zaprojektować własny wachlarz.

Australia – czas snu. Aborygeńskie mity o Stworzeniu Świata (przedszkole, klasy 0-3, klasy 4-6)

Alcheringa to według wierzeń Aborygenów Czas Snu, w którym to tworzony był świat. Jest to też przestrzeń, w którą za pomocą rytuałów rdzenni mieszkańcy Australii przenoszą się do dziś. Do Czasu Snu odsyłają także mity i opowieści powtarzane z pokolenia na pokolenie, które usłyszymy w trakcie warsztatu. Podczas zajęć dowiemy się także, z czego słynie Australia, co takiego wydeptały kangury, zanim na Ziemi pojawił się człowiek i na czym polega metoda kropkowania. Na koniec stworzymy razem kij deszczowy inspirowany sztuką Aborygenów.

Australia – czas snu. Aborygeńskie mity o Stworzeniu Świata (klasy 0-3, klasy 4-6)

Alcheringa to według wierzeń Aborygenów Czas Snu, w którym to tworzony był świat. Jest to też przestrzeń, w którą za pomocą rytuałów rdzenni mieszkańcy Australii przenoszą się do dziś. Do Czasu Snu odsyłają także mity i opowieści powtarzane z pokolenia na pokolenie, które usłyszymy w trakcie warsztatu. Dowiemy się także z czego słynie Australia, co takiego wydeptały kangury, zanim na Ziemi pojawił się człowiek i na czym polega metoda kropkowania. Na koniec spróbujemy stworzyć własne mity tłumaczące zagadkowe zjawiska.

Afryka – jeden kontynent, wiele kultur (klasy 0-3, klasy 4-6)

Afryka wydaje się tak odległym i nieznanym lądem, że często patrzymy na nią przez pryzmat całego kontynentu, a zapominamy o bogatej różnorodności kulturowej, jaką możemy znaleźć w poszczególnych regionach. Na zajęciach poznamy specyfikę kilku krajów, z których obecnie przyjeżdżają do Polski migranci: Nigerii, Senegalu i Somalii. Uczestnicy warsztatów posłuchają afrykańskich legend, pobawią się w zabawy, w które bawią się ich rówieśnicy mieszkający w Afryce i spróbują zrozumieć te odmienne kultury.

Dusza Portugalii (przedszkole, klasy 0-3, klasy 4-6)

Zapraszamy na podróż po słonecznej Portugalii! Na zajęciach poznamy legendę o Kogucie z Barcelos, posłuchamy fado i nauczymy się piosenki o złotym rozmarynie, z którego kraj ten słynie. Dotkniemy smaków, zapachów i barw. Spróbujemy zbliżyć się do tego, co określa się jako portugalską duszę. Na zakończenie dzieci będą mogły wykonać pracę plastyczną, która będzie przypominać im o pięknie tego najbardziej wysuniętego na zachód kraju Europy.

Wokół gruzińskich legend (przedszkole, klasy 0-3)

To warsztaty przybliżające dzieciom kulturę Gruzji. Mali uczestnicy będą mięli okazje przyjrzeć się, jak wygląda życie ich rówieśników, dowiedzą się m.in., dlaczego dzieci traktowane są w Gruzji szczególnie, poznają gruzińskie legendy oraz kołysanki. Zajęcia prowadzi edukatorka, która wielokrotnie przemierzyła ten różnorodny kraj.

Cygański tabor (przedszkole, klasy 0-3)

W trakcie warsztatów uczestnicy będą mieli okazję poznać elementy barwnej kultury romskiej. Wyruszymy w wędrówkę cygańskim taborem, wraz z edukatorką stworzymy palenisko, by w kręgu posłuchać jednej z baśni przekazywanej sobie z pokolenia na pokolenie. Zobaczymy też, jak Romowie mają się współcześnie.

Cygański tabor (klasy 4-6)

W trakcie warsztatów uczestnicy będą mieli okazję poznać elementy barwnej kultury romskiej. Dzieci w trakcie zajęć przyjrzą się sposobom definiowania pojęcia kultura, poszerzą swoją wiedzę na temat różnic kulturowych, stereotypów oraz mniejszości

narodowych i etnicznych w Polsce. Przyglądając się szczególnie wyróżnikom kultury romskiej, wyruszą wraz z animatorką w edukacyjną wędrówkę dawnym cygańskim taborem.

Warsztaty odbywają się w ramach projektu Etnograficzne Lato w mieście. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.