Zakończył się projekt „Nasze miejsce. Lokalna historia, pamięć i dziedzictwo w edukacji dzieci i młodzieży”
W ramach działania prowadziliśmy warsztaty etnograficzne skierowane do dzieci i młodzieży z mniejszych miejscowości z terenu całej Polski. Zajęcia miały na celu zainteresowanie uczestniczek i uczestników najbliższą okolicą, a także prezentację narzędzi pomocnych w poznawaniu historii i kultury najbliższego otoczenia. Równolegle do warsztatów, pracowaliśmy nad nową publikacją – efektem prac jest książka „Nasze miejsce. Projekt edukacji etnograficznej dla dzieci i młodzieży”. Więcej o książce można przeczytać tu.
Zajęcia „Nasze miejsce…” mieliśmy przyjemność realizować po raz piąty, choć tym razem w odrobinę zmienionej formie – większość warsztatów odbyła się online. Łącznie w projekcie wzięło udział 26 grup. Podczas zajęć rozmawialiśmy o tym, czym jest etnografia i etnologia, co kryje się pod pojęciem „kultura”, przyglądaliśmy się najbliższej okolicy – jej historii, tradycji, dziedzictwu. Czas poświęcaliśmy także na rozmowę o tym, jak można poznawać bliskie nam otoczenie i jak pomóc może nam tu uważne przyglądanie się fotografii, przedmiotom, przestrzeni, a także rozmowaz mieszkankami i mieszkańcami. W ten sposób dzieci i młodzież poznały także tajniki badań etnograficznych – dowiedziały się, czym jest wywiad etnograficzny i jak dużo o dziedzictwie lokalnym możemy dowiedzieć się z rozmów z ludźmi.
W przeprowadzonej przez nas ewaluacji warsztatów, uczestniczki i uczestnicy zajęć, a także osoby dorosłe biorące udział w zajęciach, zwracały uwagę na to, że zajęcia zachęciły ich do poznawania miejsca, w którym mieszkają, a także podkreślały atrakcyjną formę warsztatów – metody aktywne, dyskusje, quizy, prace w grupach, krótkie formy prezentacyjne.
W projekcie udział wzięły:
Dzieci i młodzież z gminy wiejsko-miejskiej chodzące do szkoły podstawowej w Boguchwale, woj. podkarpackie
Dzieci i młodzież z zespołu folklorystycznego Mała Tęcza z Olbrachtowa, woj. lubuskie
Dzieci i młodzież z gminy wiejsko-miejskiej chodzące do szkoły podstawowej w Kętach, woj. małopolskie
Dzieci i młodzież uczęszczająca do placówki wsparcia dziennego dla rodzin we wsi Osina, woj. zachodniopomorskie
Dzieci i młodzież uczęszczająca do placówki wsparcia dziennego dla rodzin we wsi Węgorza, woj. zachodniopomorskie
Dzieci z gminy wiejsko-miejskiej chodzące do szkoły podstawowej w Kosowie Lackim, woj. mazowieckie
Dzieci chodzące do szkoły podstawowej we wsi Budy Siennickie, woj. mazowieckie
Młodzież chodząca do szkoły podstawowej we wsi Laskowiec, woj. mazowieckie
Młodzież chodząca do szkoły podstawowej we wsi Ołdaki, woj. mazowiecki
Młodzież z gmin wiejskich i wiejsko-miejskich chodząca do zespołu szkół w Wągrowcu, woj. wielkopolskie
Dzieci i młodzież chodząca do szkoły we wsi Potarzyca, woj. wielkopolskie
Dzieci i młodzież skupiona wokół świetlicy wiejskiej w Biesalu, woj. warmińsko-mazurski
Dzieci i młodzież skupiona wokół Gminnego Ośrodka Kultury we wsi Czeremcha, woj. podlaskie
Dzieci i młodzież skupiona wokół świetlic wiejskich z terenu gminy Sępólno Krajeńskie, woj. kujawsko-pomorskie
Projekt „Nasze miejsce. Lokalna historia, pamięć i dziedzictwo w edukacji dzieci i młodzieży” realizowany był przez Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna” im. Witolda Dynowskiego. Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu „Patriotyzm Jutra”.