Macedońsko – polskie dzieci

„Drugie pokolenie Polonii” – tak można określić dzieci pochodzące z mieszanych rodzin, a urodzone w Macedonii lub przybyłe tam we wczesnym dzieciństwie. Klasyczna już definicja pokolenia autorstwa Wilhelma Dilthey’a mówi, że „jako tę samą generację (…) określamy tych wszystkich, którzy w pewnym sensie obok siebie dorośli, to znaczy, którzy mieli wspólne dzieciństwo, wspólny wiek młodzieńczy i u których na ten sam czas przypada doba męskiej …

Dziedzictwo kulturowe w świadomości współczesnego człowieka

Od NSZZ „Solidarność” i wydarzeń ’89 roku, poprzez fabryki i dokumenty archiwalne, aż po chleb sarmacki sprzedawany w jednej z lokalnych toruńskich piekarni – podczas Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji organizowanej przez Wydział Historyczny i Wydział Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu omówione zostały najróżniejsze przejawy dziedzictwa kulturowego. Jagna Jaworowska, antropolożka biorąca udział w projekcie Pracowni Etnograficznej Domki fińskie – pamięć osobista, historia, współczesność, …

Warsztat ECRIS

Zapraszamy serdecznie na warsztat wprowadzający do pracy z wykorzystaniem metody ECRIS – szybkiego i grupowego etnograficznego badania jakościowego. Warsztat odbędzie się 12 kwietnia 2014 (sobota) w Pracowni Duży Pokój i poprowadzi go prof. Thomas Bierschenk, który wraz z Jean-Pierrem Olivierem de Sardanem w 1997 roku opracował tę metodę. W najbliższy weekend odwiedzi nas Thomas Bierschenk, niemiecki etnolog i socjolog, zajmujący się antropologią polityczną i antropologią rozwoju. …

Budowanie partnerstw

Pomysł na realizację Akademii Rozwoju Animacyjnej Aktywności 2009 dojrzewał przez ponad dwa lata w głowach kilku osób. Gdy wreszcie przyszło do spisywania go w formie wniosku do Funduszu Inicjatyw Obywatelskich okazało się, że realizacja wszystkiego, co zostało w nim założone, w takiej formie jaką zakładano, będzie niezmiernie trudna. Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna” nie posiadało wtedy wystarczających zasobów. Dlatego postanowiłyśmy poszukać organizacji i instytucji, które mogłyby …

Polki w Macedonii

Polki, które obecnie mieszkają w Macedonii, można podzielić na dwie grupy. Pierwsza to kobiety, które przyjechały do tego kraju jeszcze za czasów istnienia Jugosławii i jej prosperity, druga to kobiety, które mieszkają w niej od kilku lat. W pierwszym przypadku Polki, które żyją w Macedonii od kilkunastu bądź kilkudziesięciu lat, mimo że ich życie w obcym kraju jest raczej udane pod względem zawodowym i prywatnym, nadal …

Przygoda w bibliotece II

Przygoda w bibliotece II Przygoda w bibliotece II to druga edycja projektu, którego głównym celem jest zapoznanie uczennic i uczniów klas IV-VI szkół podstawowych z Warszawy z wybranymi kulturami azjatyckimi. Pośrednio, poprzez realizowane zajęcia, chcemy zwiększać wrażliwość na różnorodność kulturową, oswajać młodzież z instytucją biblioteki i zachęcać do korzystania z jej oferty. W bibliotekach odbywają się zajęcia dla grup szkolnych w ramach czterech modułów …

Stroje na miarę Oskara

Czym różniły się stroje Krakowiaków Wschodnich i Zachodnich? Kim były Bamberki i jak się ubierały? Jak nosili się żywieccy mieszczanie a jak Górale na Spiszu, w Beskidzie Śląskim i w Pieninach? Pod koniec tego roku odpowiedzi na te pytania można będzie znaleźć na stronie www.strojeludowe.net. Rozpoczęliśmy kolejny, czwarty już, rok pracy nad internetowym kompendium wiedzy o strojach ludowych. Tegoroczna edycja jest wyjątkowa ponieważ …

Współpraca z wolontariuszami a kultura organizacji

Myśląc o swojej idealnej pracy zarówno zawodowej, jak i wolontariackiej, nie chcielibyśmy być jedynie biernymi wykonawcami poleceń zwierzchników. Większość ludzi chciałaby mieć możliwość, choć częściowego, decydowania o wykonywanej przez nich pracy. Oczekuje samodzielności i autonomii w pracy, liczenia się z ich zdaniem, szacunku ze strony przełożonych i współpracowników. Pracownicy chcieliby realizować interesujące zadania, które przyczyniałyby się do podniesienia ich kwalifikacji, oraz współpracować …

Polki poznają Macedończyków

Po śmierci Stalina Socjalistyczna Federacyjna Republika Jugosławii utrzymywała dobre stosunki z krajami bloku wschodniego. Jej obywatele jeździli do pracy, na wymiany naukowe i stypendia do NRD i Czechosłowacji. Również Polska miała dobre kontakty z Jugosławią. Kwitła współpraca gospodarcza i naukowa. Jugosłowianom, którzy „zarabiali w markach”, PRL jawił się jako raj – niskie ceny, piękne dziewczęta, sympatyczni kompani do zabaw. Nic dziwnego, że do dziś …

Podstawy prawa autorskiego w działalności kulturalnej

Zadaniem prawa autorskiego jest ochrona rezultatów działalności o charakterze twórczym, zarówno z punktu widzenia majątkowego (np. komercyjne wykorzystanie reprodukcji dzieł sztuki), jak też w zakresie dotyczącym osobistej więzi twórcy z jego dziełem (np. prawo do autorstwa). Przeważająca część uregulowań zawarta została w ustawie z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, której aktualną wersję można odnaleźć w ogólnodostępnym systemie …

Polki jadą do Macedonii

Migracja to przemieszczanie się ludności z jednego terytorium na drugie. Może mieć różne motywacje: ekonomiczne, polityczne, kulturowe. Może być dobrowolna lub przymusowa – to najbardziej ogólna definicja. Ludzie migrują od zawsze. Zmieniają miejsce zamieszkania, kraj, czasem nawet kontynent. Pcha ich do tego żądza przygody, chęć zarobku, nierzadko są do tego zmuszani wbrew swojej woli. To właśnie migracja sprawiła, że Polonia …

Kultura (nie) wyklucza?!

Kultura jest utożsamiana z postępem, zgodą na różnorodność, z otwartością. Animacja z upowszechnianiem kultury. W czym zatem problem? Są ludzie, którym kultura kojarzy się nijak, a animacja jest pojęciem abstrakcyjnym. Grupa ta nie ma szansy czerpać z kultury, bo jest ona niedostępna! To osoby niewidome, niedowidzące, głuche, słabosłyszące, głuchoniewidome. Nie mają możliwości systematycznie i aktywnie korzystać z oferty kulturalnej. Możemy to jednak zmienić! W Polsce z uczestnictwa w kulturze wyklucza się …

Etnografia do kieszeni. Numer 3

Trzeci numer serii wydawniczej Etnografia do kieszeni wreszcie jest. A w nim trzy teksty poświęcone Warszawie z czasów PRL-u. W tym numerze „Etnografii do kieszeni” autorki, sięgnęły po pamięć o przeszłości, która istnieje w opowieściach warszawiaków i warszawianek. Zdecydowały się na to przedsięwzięcie, bo przeszłość ma to do siebie, że im więcej o niej mówimy lub o niej słyszymy, tym mocniej kształtuje ona naszą tożsamość. I z tej perspektywy ważne są nie tylko wielkie narracje o najistotniejszych dla …